Monokok Şasili Bir Formula Aracının Ansys Workbench Analiz Tutoriali

FSAE Kompozit Serüvenimiz

Merhaba,

Kendi üniversitemde Formula SAE ekibinde motor ve güç aktarma işlerinden sorumlu olsam da, bu işe başladığımız günden bugüne en büyük mesaimizi takım arkadaşlarım ve hocalarımla karbonfiber monokok şasi üretmek için harcadık. Türk Formula SAE ekiplerinden ilk kompozit şasili aracı üreten üniversite Düzce Üniversitesi FSAE ekibi DU Racing’dir.  2018 yılı sonuna doğru biz prototip çalışmalarına başlayarak ilk kompozit aracı “cam fiber” malzemeden ürettik.

Kompozit Sanayicileri Derneği’nin düzenlemiş olduğu 2019 Türk Kompozit Zirvesi’nde mekanik yüklemeleri yapmadan aracımızın hibrid şasili prototipini sergileyip, bu işin erbaplarından güzel geri dönüşler alıp hatrı sayılır sponsorluk anlaşmaları sağladık. 2020 Formula SAE’de yarışacak karbonfiber hibrid şasiye sahip aracımız, ne yazık ki Covid-19 salgını sebebiyle iptal edilen organizasyon sebebiyle 2021 organizasyonlarında boy gösterecek. Bize ise bu yarışta derece elde etme gururunun yerine, okulumuzda bizden sonraki öğrencilere sıfırdan çok büyük emeklerle ve fedakarlıklarla oluşturulmuş tertemiz bir altyapı bırakmanın tesellisi ve bu süreçte edindiğimiz değeri pahabiçilemez tecrübeler kaldı.

Turk Kompozit Zirvesi 2019 - DU Racing
racing.duzce.edu.tr

Ansys Workbench ile Kompozit Şasi Analizi

Yazının sonunda ekleyeceğim YouTube playlisti, aracımızın şasisini analiz ederken yararlandığımız video tutoriallerden bir kısmını içeriyor. Sonlu elemanlar analizi bir nevi geleceği gösteren gözlük gibi bir uygulamadır benim gözümde. Gerek monokok şasiye sahip bir Formula SAE aracı olsun (ki yüzbinlerce liralık bir maliyeti vardır), gerek milyarlarca dolarlık köprü olsun; somut bir üretime geçmeden önce başına gelebilecek her şeyi gördüğünüz bir uygulama. Tabi yazmasını ve okumasını bilene.

Formula SAE aracı için de Burulma Rijitliği Analizi, tasarımımızın eksikliklerini görmemizi ve üretimden önce bunlara tasarım aşamasında müdahale etmemizi sağlamakla birlikte, süspansiyon bağlantıları için doğru noktaları görmemizi, uygulamayı bu noktalardan yaparak sürüş sürekliliğini ve güvenliğini sağlamamıza yardımcı olmaktadır. Lotus Shark ve ADAMS Car gibi(bu programlarla ilgili içerikler daha sonra eklenecektir) dinamik analizler ve çıktılar alabildiğimiz programlarda, Ansys simülasyonu vasıtasıyla sahip olduğumuz verilerin de girilmesiyle sonuçlar elde edilmektedir.

Bir Görüş Bildirin;